navigator

home archive gallery contact login

no copy

Friday, January 23, 2015

Gigi Susu Anak Mereput

Assalammualaikum..
Aku ni asik tenggelam timbul je kan. Update blog ikot suka. Cerita hari tu pun tak settle lg. Hhihi..Kat opis ni susah sket nak menghapdate. Kat rumah pulak kang dah tunggang langgang dengan anak memamg tak menyempat la kan..

Alkisah sejak akhir-akhir ni aku rasa ngilu kalau Hafiy nyusu, tak dapat dipastikan kenapa, sehingga lah malam semalam masa amik die kat umah mak mertua, baru perasan yang gigi taring belah kanan die dah patahh!! Tinggal separuh je. Dok la tanye mak, sebab mak kate kate die jatuh kerusi. Hafiy ni lah perangai die..mmg MAT JATUH. Aku pun tak tau nak handle camne. Lasak tak terkawal. Benjol lama tak surut lagi datang benjol baru. Kadang-kadang kak Suri yang tolak.Kadang die otai..die yang tolak dulu kakak, lepas tu kakak balas la balik kan..Macam-macam hal..Berbalik pada citer asal, aku pun terfikir-fikir kat mana la die jatuh sampai patah gigi tu. Ermm..aku rasa la kan..maybe patah masa kat rumah mak Melaka aritu. Masa tu die ada jatuh longkang (berlelas & luka kat lengan) pastu kak Suri ada tolak die dari belakang & kepala benjol besar (keluar urat hijau).Mungkin masa tu la terpatah gigi tu. Kebetulan gigi taring tu memang dah makin mereput (sama dengan kak Suri). 

Aku ada terbaca di internet yang kebanyakan karies gigi di kalangan anak kecil disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya :

  • Kekerapan pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi gula tinggi
  • Kurang/tidak memberus gigi
  • Teknik pemberusan gigi yang tidak berkesan menanggalkan plak
  • Menyusu botol yang mengandungi sukrosa  
  • Transmisi bakteria daripada ibu kepada anak melalui air liur (Cth: Ibu dan anak berkongsi sudu makanan)
  • Tahap sosio-ekonomi yang rendah
  • Pengambilan ubat yang mengandungi gula

Suri kuat makan coklat. Tu rasanya faktor utama. Adik biasa-biasa je tapi reput jugak. Adakah sebab susu yg dieorang minum? Entahla..aku pun tak pasti.Yang pastinye lepas ni kene pakai ubat gigi berflorida, bukan lg ubat gigi yang jenis berperisa tu. Nak cuba bawak anak-anak ke klinik gigi tapi takut dieorang phobia pulak dengan klinik gigi lepas ni..

Comel tak gigi Kak Ya..Hehe
Ni plak gigi taring dak adik..Patot la sakit umi dik oi
**Sumber info





No comments: